Onsdag 15,. oktober fikk vi et interessant foredrag av Martina Gaux fra Nationalbiblioteket med tema «Gjemte skatter fra plakatsamlingen (reklameplakater)".
Poenget med reklame er å få forbrukerne til å kjøpe ting de strengt tatt ikke behøver Nærmer det seg jul, for eksempel, så er det jul i alle reklamene. Utendørsreklame er ikke noe nytt, men den er stadig blitt mer dominerende og påtrengende i det offentlige rom, i form av lysreklamer, reklamesøyler, reklamer på bil og busser, veggflater osv.
Internett og sosiale medier har ført til at reklamen henvender seg direkte til deg og er skreddersydd til deg.
Reklamer fra ulike tidsperioder viser at den er et speilbilde av sin tid. Dagens reklame spiller ofte på humor
Reklamen påvirker oss som enkeltpersoner og som grupper, og ofte spiller den på nasjonal identitet. Samtidig har reklamen i Norge et stadig mer internasjonalt preg, noe som påvirker både språk og holdninger og bort fra det norske.
Etterpå fikk vi servert nydelig mat og drikke. Takk til arrangementskomiteen som gjør en strålende jobb. Uten dem blir det ingen møter.
Finn Egil informerte om at flere styreverv er på valg til neste år, og ba medlemmer som kan tenke seg å påta seg et verv om å melde seg.
Medlemsmøte 15. oktober
Publisert av Kathrine Svendsberget den 20.10.25.